כתבות חזרה לרשימה
שפריץ והשתזפתם: בלי מיטות שיזוף, בלי קרני השמש, Ynet

כושית לכל השבוע

השיזוף העצמי התחיל אצל דוגמניות שנדרשו בפברואר להציג גוף כהה לצילומי בגדי ים, וחילחל לאט גם אלינו, הלא דוגמניות בעליל. למעשה, הפריט הכי סקסי שאישה יכולה לקנות לעצמה העונה זה צבע עור שחום וקורן. אז נכון, אפשר לשכב על החוף שלוש שעות, להתהפך כל רבע שעה מדודה בטן-גב ולהשתעמם למוות. מצד שני, לא בריא. מצד שלישי, פאדיחה לצאת לחוף בצמיגים לבנבנים ובלתי אסתטיים בעליל. הפתרון הוא צביעה עצמית, שמחזיקה מעמד חמישה ימים או 50, תלוי בכושר המריחה והעקביות.

 הדוגמנית דנה דנטס (23) מרססת עצמה לדעת אצל כלף. "זה מחזיק לי בערך שבוע ואני עושה את זה לפני צילומים או תצוגות", היא מגלה. "בפעם אחת את יוצאת כושית לכל השבוע. אם אני צריכה לחזק את הצבע אני מורחת קרמים. למיטת שיזוף אני לא נכנסת. זה גם לא בריא וגם נשאר לך סימן מהמשקפיים, כאילו חזרת מסקי".

זהירות, מיטות השיזוף מסוכנות כמו השמש 

רופאי העור שוללים מכל וכל את מיטות השיזוף, אבל אין להם בעיה שנצבע את עצמנו עד זוב. ד"ר משה לפידות, רופא עור בכיר ומנהל יחידת הלייזר במרכז רפואי רבין: "בניגוד למיטות שיזוף, שאליהן אנחנו מתנגדים בתכלית משום שהן עלולות לגרום לסרטן העור לא פחות מחשיפה לשמש, הרי שה'צבענים' הם חומרים שמנוניים שנספגים בעור למשך מספר ימים. כמו לכל תכשיר קוסמטי, יכולה להיות לכך תגובה אלרגית, עקצוץ או גירוד, ולכן מומלץ לעשות טסט. כדאי תמיד לעשות ניסוי בשטח קטן לפני שמרחיבים לאיזורים אחרים. בכל מקרה, החומר אינו מכיל מסנני קרינה נגד השמש".

באמצע שנות ה-50 טיפלה חוקרת בשם אווה וידגינשטיין מאוניברסיטת סינסינטי בילדים שסבלו מבעיה בפירוק סוכרים. כשהילדים הקיאו את החומר שוידגינשטיין נתנה להם לבלוע, התגלתה תופעה מעניינת: צבע העור באותם מקומות שהקיא נגע בהם הפך לכהה. מתגלית אקראית זו פותחו תכשירי השיזוף, ולמותר לציין שוידגינשטיין היתה הראשונה לנסותם. אגב, גם הצבע החום של הבירה הוא תוצר של אותו חומר. לחומר הפעיל בצבע קוראים די הידרוקסי אצטון. "החומר הזה הוא למעשה סוכר", מספר ד"ר לפידות, "אין בו שום דבר מזיק".

 מהמיטה עד המגבון: מילון השיזוף השלם

 להלן המילון השלם לכל מי שלא נולד עם הגנים הנכונים לקיץ:  

  • מיטות שיזוף: נשכבים במיטת זכוכית קרה עם משקפי מגן וחוטפים קרניים מחממות למשך חצי שעה. אחרי 5-10 פעמים העור מגיע לצבע הרצוי. רופאי עור מזהירים שזה עלול לגרום לסרטן העור, בדיוק כמו השמש. מחיר: כ-60 שקל לפעם. הכי פאסה.
  • שפריץ במכון: מתפשטים, עומדים בצורה מצחיקה ומקבלים מקלחת חד-פעמית בצבע מוקה. יש מקלחון, יש אקדח צבע, ויש שלוש דרגות שיזוף. מחיר: 140-160 שקל לפעם. הכי עכשווי.
  • קרם למריחה: הקרמים הוותיקים התחילו בצורה סולידית וקרמית. חלקם הותירו כתמים, אחרים באמת צבעו את הגוף, אבל בכתום. יש לחזור על הצביעה מדי יומיים עד שבוע. מחירים לדוגמה: קרם של "שיסיידו" יעלה 185 שקל, "לנקסטר" – 148.
  • ספריי: הכי בעייתי. אם לא מעסים היטב לתוך העור – נותרים כתמים. מחיר: 140-150 שקל.
  • קצף: מה שטוב לשיער, טוב לגוף. "ד"ר פישר", למשל, יצא בתכשיר קצף לבנבן, נטול ריח, שמקנה לעור צבע עמוק כעבור חמש שעות מרגע המריחה. מכלי מוס דומים אפשר למצוא אצל "פיץ בוין" ואצל "לנקסטר", שם המוס אינו שקוף והמריחה נדמית בטוחה יותר. מחירים: 75-175 שקל.
  • ג'ל: למה ללכת על קרם ומוס, אם אפשר להתחכם? ל"קליניק" יש ג'ל בשתי דרגות שיזוף, לבהירות ול - בהירות פחות. מחיר: 110 שקל.
  • מגבונים: אחרי שהמציאו לנו מגבונים עם לחות ומגבונים לפילינג, הגיע תור מגבוני השיזוף. ל"אסתי לאודר" יש מגבונים לשיזוף הפנים והמחשוף ול"אבון" יש קרם פנים לשיזוף עצמי. מחירים, בהתאמה: 140 שקל, 80 שקל.
  • ברונזר: חברות הקוסמטיקה משווקות אביזרי שיזוף שיורדים במים. לדוגמה: אבקת האינדיאן סאן המיתולוגית של "סופט טאץ'", ברונזר של "מדינה מילנו" עם מקדם הגנה, אבקה של "ז'אן פול גוטייה" לגברים (!) וסאן פאודר של "כריסטיאן דיור" בשלושה גוונים. מחירים: 130-180 שקל.
  • הוראות שימוש לכל התכשירים: לפני הטיפול יש להתרחץ עם סבון גרגרים, כדי להסיר תאי עור מתים ולהכין את הגוף לצבע. אחרי הצביעה אין לשפשף את הגוף ואסור להתקלח כ-5-8 שעות. יש להימנע מספורט, כדי לא להזיע, ואחרי כל רחצה רצוי למרוח קרם גוף שישמור על עמידות הצבע. יומיים לאחר הטיפול הראשון כדאי לחזור עליו, בשביל העמידות.


הכתבה המלאה פורסמה ב Ynet בתאריך 01.06.04